Conditie-oefeningen

Conditie-oefeningen om dagelijks te doen. Verreweg het beste is het om ze ‘s morgens vroeg, direct na het opstaan te doen, nog voordat je jezelf wast en ontbijt.

 

Als je geestelijk sterk wilt worden, dan zijn de Entheos Lesbrieven Groeien in Gods liefde geschikt voor jou.

 

1. De strekking

Terwijl je inademt ga je op je tenen staan en tegelijkertijd strek je je armen voorwaarts en naar omhoog. Probeer met je vingertoppen het plafond aan te raken.

Laat na enkele seconden je armen zijwaarts naar beneden zakken, adem tegelijkertijd uit en ga gewoon op je voeten staan.

Ontspan.

Doe deze oefening tien keer achter elkaar en probeer daarbij om steeds dichter bij het plafond te komen.

 

2. De buiging

Ga rechtop staan. Je voeten iets uit elkaar tot schouderbreedte. Houd voortdurend je voeten op de grond. Adem rustig. Buig je hoofd en kin naar de borst. Buig vervolgens – wervel voor wervel – je rug. Je armen en handen zakken ontspannen mee naar beneden. Als je je wervels tot aan je middel hebt afgewikkeld, strek dan je armen en handen naar de grond. Wikkel je rug verder af tot je je handpalmen plat op de vloer kunt zetten. Buig zover als je dat ontspannen kunt doen. Forceer je niet.

Kom vervolgens langzaam vanuit je onderste wervel weer omhoog. Je hoofd wordt als laatste weer op je romp gezet.

Doe deze oefening tien keer achter elkaar.

Het is een oefening die je vitaal maakt en houdt. Bovendien een uitstekende oefening tegen rugpijn.

 

3. De torsotwist

Strek je beide armen horizontaal zijwaarts uit. Dus, links reik je naar links en rechts naar rechts. Ga nu draaien vanuit je middel, waarbij je met je linkerarm achterwaarts naar links draait zover je kunt en vervolgens vanuit je middel terugdraait en met je rechterarm achterwaarts naar rechts draait, zover je kunt. Je gaat dus van links naar rechts en van rechts naar links. Je beide armen blijven daarbij zijwaarts gestrekt.

Doe de torsotwist tien keer. Linksom-en-rechtsom. Adem daarbij rustig.

 

4. De heuprol

Zet je handen op je heupen, ga lichtjes door de knieën. Draai je bekken rond. Draai eerst tien keer linksom en vervolgens tien keer rechtsom.

Doe dit langzaam. Houd je schouders daarbij stil.

 

5. De luchtfiets

Ga op je rug op de vloer liggen. Strek je beide benen omhoog en fiets met je benen langzaam en regelmatig in de lucht. Zorg voor een goede ademhaling. Hoe dieper je inademt, des te beter het voelt. Adem vooral lang uit!

Doe deze oefening gedurende twee minuten.

Deze oefening houdt je bloedvaten in je benen gezond. Dat is belangrijk voor mensen die vaak (voor groepen) staan.

 

6. De maaglift

Deze oefening kun je zowel liggende als staande doen. Adem rustig door terwijl je deze oefening doet.

Ga stevig staan op beide voeten.

Op de eerste tel trek je je maag in tegen je wervelkolom aan.

Op de tweede tel trek je je maag verder in en omhoog.

Op de derde tel trek je je maag nog dichter naar je wervelkolom toe.

Probeer dit tien tellen vol te houden, terwijl je rustig doorademt.

Ontspan daarna.

Herhaal deze oefening zo vaak je kunt.

Je kunt deze oefening doen als je op de bus wacht, op het strand ligt of in bad zit. Staande in de lift, onder de haardroger, in de rij bij de kassa.

De oefening heeft een goede invloed op je sympatisch zewuwstelsel en op je gezondheid in het algemeen. De oefening zal je houding, je welzijn en je gratie ten goede komen. Als je ‘s ochtends eens geen tijd hebt voor alle andere oefeningen, doe dan deze oefening.

 

7. De schouderophaal

Sta rechtop en haal je beide schouders op tot aan je oren. Houd ze daar tien seconden vast. Ontspan.

Herhaal deze oefening tien keer.

Als je al deze oefeningen gedaan hebt, schud jezelf dan helemaal los.

Adem een paar keer diep in en uit. Ga douchen, ontbijten, aan het werk.

Veel plezier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *